Saturday 25 August 2018

Dr Daniel Zainal Abidin Saying

Baru2 ni aku ada tgk youtube, cari ttg apa ntah dah lupa. Pastu terclick ttg Dr Danial cerita mengenai tuhan. Kat situ dia ada cakap, ustaz di sekolah mengajar tentang agama, tetapi tak ajar ttg kecantikan agama tu sendiri. Ajar tentang solat ttp tidak pada keindahan, kepentingan solat itu sendiri.

Tapi yg aku nak nyatakan di sini adalah aku tak salahkan ustaz. Dah silibus disusun macam tu, depa pun kena ajaq macam tu la.

Jangan kata hal agama, ambil contoh mudah kebersihan. Dalam kelas pun buat sampah. Kalau sambut hari sukan ka apa, sampah pun bertaburan di merata2. Yg plg best, plastik sampah dah diikat di merata2 tiang pun, budak tinggal je sampah terkedang kat mana depa makan. So, amacam?

Belum kira di peringkat negara, kempen Sayangi Sungai Kita, setelah lebih 10 tahun dilaksanakan, sungai masih tercemar. Mentaliti kita masih tak berubah. Cer tanya sikit apa Jepun buat sehinggakan rakyatnya berdisiplin, bersih dan jujur?

Aih, dah jauh ku melencong 😅

Nak katanya, kelompongan dlm sistem pendidikan di negara kita wajar ditangani dgn solusi ampuh. Persoalannya bila dan bagaimana??


No comments:

Post a Comment

Penguasaan Guru BI

Berusaha meningkatkan penguasaan guru2 BI adalah satu usaha yang murni dan patut disokong Tetapi seandainya beberapa hal lain juga diberi pe...