Sunday 16 August 2020

Sistem hidup hari ini

Selalu kerap diucapkan dibibir Islam Itu cara hidup

Ye, betul. Dari sekecil2 hal hingga sebesar2 hal kita ditunjukkan cara.

Manualnya adalah Al Quran dan Hadis Nabi.

Bangun pagi kita mula kan dengan dua, bersyukur diberi peluang utk hidup lagi, mencari pahala utk akhirat nanti. Kita mandi, mandi pun ada caranya, siap mandi, lap, nak pakai baju pun ada doanya ada caranya.

Buang najis besar, najis kecil pun ada caranya kena berdehem dan sebagainya.

Nak makan pun ada caranya, guna tangan kanan, ambil yang dekat dulu dan pastinya tak lupa berdoa, supaya berkat jadi ibadat.

Itu baru sepagi, belum masuk rutin lain lagi. Dah berjumpa kawan2, orang ramai, ada adab2nya. Sembang jangan berbisik2 berdua bila ada orang ketiga dan lain2. Nak berjual beli ada syaratnya ada akadnya, jangan menipu dalam sukatan dan sebagainya.

Dalam berkeluarga ada adab2nya, umur 10 tahun kalau tak silap nak masuk bilik ibu ayah time2 tertentu kena minta izin. Umur berapa tahun tak ingat kena asingkan tidur antara anak lelaki dan anak perempuan.

Ha, tengok betapa Islam menjaga kita menonton ke arah yang baik.

Di top up dengan solat 5 waktu, puasa Ramadhan, tunai zakat, pergi haji setel rukun Islam yang lima.

Adakah dengan ini kita sudah 100% beramal dengan cara hidup Menurut manual kita?

Oh tidak, rasanya belum lagi. Dari sudut pentadbiran contohnya kita dilarang mengangkat orang bukan Islam menjadi pemimpin. 

Jika dirujuk Sistem Pentadbiran Kerajaan Turki Uthmaniyyah, calon pemimpin dipilih di kalangan individu yang beriman dan baik akhlaknya. Ada kriteria yang perlu dipenuhi untuk diangkat sebagai calon. 

Dari sudut ekonomi pula, kita masih berpaksikan riba. Malah kewangan kita hari ini sangat dekat dengan hutang.

Kehidupan hari ini, ibarat menjadi hamba kepada duit. Mencari duit untuk melangsaikan hutang. Hidup dibebani dengan hutang...

Dari sudut pendidikan pula, kita kurang didikan ke arah mengenal Allah...justeru itu ibadah kita tidak sampai ke hati. Sebut nama Allah, dengar kalam Allah, hati tidak bergetar. Apatah lagi untuk merasakan al khauf dan ar raja'.. 

Agama kita adalah apabila solat 5 waktu, pandai baca Quran, Hafaz al Quran. Nabi Muhammad ibarat al Quran yang berjalan. Kita intipati al Quran pun tak betul-betul tahu..

Persoalannya, 

Bagaimana menjadikan pentadbiran kita mengikut acuan Islam? 

Bagaimana mengubah sistem ekonomi sedia ada kepada sistem ekonomi berpaksikan Islam? 

Bagaimana menjadi sistem pendidikan hari ini sebagai sistem yang membentuk diri menjadi khalifah Allah di muka bumi? 

Persoalan yang tiada jawapan...bilakah akan terjawab segala persoalan??? 


No comments:

Post a Comment

Penguasaan Guru BI

Berusaha meningkatkan penguasaan guru2 BI adalah satu usaha yang murni dan patut disokong Tetapi seandainya beberapa hal lain juga diberi pe...