Tuesday 9 May 2017

DIGITAL INK

Rini nak update citer pasal gi bengkel Digital Classroom. Macam yg aku bgtau sebelum2 ni, aku bab2 tekno xla advance. Org dah sibuk bercakap, aku tak tau pun apa yg depa duk ckp tu. Risau tertinggal jauh. Jadi pi la bengkel, at least taula jgk benda apa yg disebut2 tu

1) DIGITAL INK
- Secara mudah: penggunaan tekno yg menggantikan papan hitam dan papan putih.

-Caranya: A) guna visualiser + PC/laptop + LCD projektor
                 B) guna henset (mirroring) + LCD projektor
                 C) guna henset + screan beam/ easy cast + LCD projektor


A) guna visualiser + PC/laptop + LCD projektor

Visualiser ni ada byk. Range harga dari mahal, sederhana hinggalah ke murah. Aku suggest beli je yg dah siap cikgu2 buat sendiri dan jual. Less than RM200.

Steps:
-Psg visualiser, cucuk ke laptop yang telah disambungkan ke LCD.
-Adjust gambar dari buku yg nak dipancarkan tu seperti yg dimahukan.
-Boleh conteng2 buku @ kertas soalan guna kemudahan screen scratch atau sticy note yg dah sedia ada dlm Windows 10.

B) guna henset (mirroring) + LCD projektor

-Install google apps: Mobizen dalam henset
-Install Mobizen for PC dlm laptop yang telah disambungkan ke LCD
-Cak! Boleh tunjuk papar apa saja dalam henset tu terus ke LCD

C) guna henset + screan beam/ easy cast + LCD projektor

-Beli screen beam atau ezy cast dan lain2 cast (buat survey dulu, sbb benda2 ni kejap je dtg version baru)
-Cucuk di lubang HDMI pada projektor
-On hotspot
-Boleh terus papar apa2 dlm henset terus ke LCD

Ha, nila yg aku faham ttg Digital Ink. Semua ni masih dlm peringkat teori bagi aku. Belum cuba lagi dlm sesi pdpc.

Doakan aku leh guna secepat yg mgkin.

Ja mata' 😄



No comments:

Post a Comment

Penguasaan Guru BI

Berusaha meningkatkan penguasaan guru2 BI adalah satu usaha yang murni dan patut disokong Tetapi seandainya beberapa hal lain juga diberi pe...