Tuesday 19 December 2017

Menjejak sistem khilafah yg hilang

Entri  ni dah lama nak buat tapi tak berkesempatan, ni anak lena awai bolehla I godek2 internet

Dulu2 masa zaman sek.aku takdela minat sgt subject sejarah. Masa sek men ren aku suka pun sebab ckgu dia lawak. Pastu pulak dia panggil aku siti nurhaliza..hehe

Cumanya bila dah makin meningkat dewasa aku suka sejarah. Bila boleh Google Dan jumpa macam2 yg byk menyingkap peristiwa sebenar aku jadi suka

Dan aku mula terfikir2

Contohnya, aku terfikir2 kenapa takde panduan sistem 2 pemerintahan Islam yg lengkap?

Contohnya sistem pendidikan, Kita cuma Tau sipi2, walhal sepautnya di zaman kegemilangan Islam, di waktu manusia berbangga apabila mereka mampu bertutur Bahasa Arab sepertima di zaman sekarang, manusia berlumba2 mempelajari Bahasa inggeris.

Pada masa tu, sepatutnya Ada sistem yg jelas, yg boleh Kita ikuti secara langsung.

Aku pernah baca Kat mana ntah, masa kerajaan Islam diserang, buku2 dibuang ke laut sehingga laut bertukar menjadi hitam...kenapa nak buang buku?

Rupa2nya nak tutup segala ilmu Islam. Bagaimana pentadbiran Islam, ekonomi Islam dll.

Kemudian selepas mereka hilangkan khazanah ilmu ni. Mereka datangkan ideologi2 mereka. Mereka sebarkan ke serata ceruk dunia.

Cuma, baru2 ni aku terbaca, rupa2nya Ada insan2 di luar Sana, yg berniat mengkaji sistem khilafah yg hilang ni..

Mudah2an dgn izin Allah mereka mampu menjadikannya satu realiti..aamiin.


No comments:

Post a Comment

Penguasaan Guru BI

Berusaha meningkatkan penguasaan guru2 BI adalah satu usaha yang murni dan patut disokong Tetapi seandainya beberapa hal lain juga diberi pe...