Assalamualaikum semua. Hari ni aku terpanggil utk cerita ttg buku teks. Pada aku rakyat Malaysia memerlukan transformasi atau perubahan besar dalam penyediaan buku teks.
Ada beberapa sudut yang boleh diubah atau diperbaiki. Dan kukira bahagian ini adalah antara yang terpenting. Jika setel bahagian ni 50% tu dah selamat.
1) Semua buku teks bahasa mengandungi isi/topik yang sama. Contoh topik pertama untuk BM tentang tempat2 di sekolah. Topik ini mesti selaras untuk subjek BI/BA/BC/BT. Supaya apa? Ha, yg ni mesti ramai boleh fikirkan tujuan kenapa kita mesti buat camtu....kan kan kan kan kan. Ha, byk betul kan nya 😁
2) Buku teks CEFR dibuat berdasarkan item2 yang terdapat dlm kurikulum framework utk setiap sub skills. To be truthful, that's not an easy task. But if the government can come up with this kind of textbook they will indirectly provide the teachers with materials that will ensure the successful implementation of CEFR. It must be parallel for all years (y1-y6).
Pertinent to this, we will be able to integrate the scaffolding into the system. Rafther then scaffold in the process as the curriculum framework itself is a scaffolding.
Saturday, 25 August 2018
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Penguasaan Guru BI
Berusaha meningkatkan penguasaan guru2 BI adalah satu usaha yang murni dan patut disokong Tetapi seandainya beberapa hal lain juga diberi pe...
-
Dewasa ini guru bergelut di dalam kelas, ingin mengawal murid yang nakal dan mengajar murid yang sudah bersedia utk menimba ilmu Murid sepe...
-
Kadang2 kita belajar dari perkara yang berlaku di sekeliling. Kadang2 kita tak sedar bhw kita belajar sesuatu dalam kehidupan drpd org seke...
-
Berusaha meningkatkan penguasaan guru2 BI adalah satu usaha yang murni dan patut disokong Tetapi seandainya beberapa hal lain juga diberi pe...
No comments:
Post a Comment